Dlaczego w szkole o tym się nie mówi? Przerywam milczenie.
Rok szkolny rozpoczęty. Pewnie nikt jeszcze rok temu nie przypuszczałby, że puszczenie dziecka do szkoły może być zagrożeniem. Raczej niebezpieczne było tego dziecka nie puszczać, no bo to przecież jest obowiązek szkolny. Za wagary „teoretycznie” jest kara, a w ostateczności problemy prawne. Żyjemy w dziwnych czasach. Jeden wirus, a tyle zamieszania. Cały świat stanął do góry nogami. Szkoły i przedszkola w końcu otwarte. UFF, jaka ulga.😜 Myślę, że czas kiedy dzieci nie chodziły do przedszkola, czy szkoły bardzo dużo pokazał jak ważne jest uczęszczanie do takich placówek. Mogłabym być mamą, która prowadzi nauczanie domowe, wtedy uczyłabym swoje dziecko matematyki, angielskiego. Spoko, eh sama taka jestem 😊 No, ale nie oszukujmy się, dziecko najlepiej rozwija się wśród swoich rówieśników. Nasze pociechy często poważniej traktują obcą nauczycielkę, niż nas samych. Szkoła uczy i rozwija. Szkoła jest potrzebna. Wiele można by tutaj napisać, po co jest szkoła i jaką funkcje pełni w rozwoju naszych pociech. Jednak nie do końca o tym jest ten wpis.
Dlaczego w szkole nie mówi się o pewnych tematach? Chciałabym skupić się na tym, z czym zmaga się dzisiejszy uczeń. Owszem mogą to być problemy z nauką lub mało-sympatycznym nauczycielem z historii, przy którym na samą myśl ręce zaczynają się trząść. Jednak myślę, że współczesne problemy nastolatków, mają swoje źródło w zupełnie innym miejscu. Każdy nastolatek idąc do szkoły jest narażony na wielką presję rówieśników. Dzisiaj ważna jest opinia. Czy masz buty NIKE, czy zwykłe sportowe, czy masz I-phone Apple, czy zwykłego Samsunga? Czy twoi rodzice mają kasę, czy nie? Liczy się ile masz followersów na Instagramie, czy Tik-Toku. Większą uwagę zajmuje to, co zewnętrzne, co widać na pierwszy rzut oka. Tak więc młodzież zazwyczaj skupia sie na tym, co widoczne, natomiast zmaga się z problemami wewnętrznymi. Jest to przykre, ale cóż taka jest rzeczywistość i to nie tylko w Polskiej szkole.
Co za tym idzie, świat staje się bardziej wirtualny. Technologia osiąga niesamowite osiągnięcia. Już za niedługo będziemy mogli sterować włączenie piekarnika przez telefon. WOW, wszystko staje się bardziej online. Zakupy, przelewy, robimy przez Internet. Jak uchronić dzieci, młodzież przed tym światem? Myślę, że nie uchronimy, ale możemy pomóc. Oczywiście można wychowywać dziecko w idei „ lat 90”, kiedy to posiadanie telefonu u 14 latka było rzeczą karygodną i rodzic, który pozwalał na to był postrzegany dość źle. Jednak żyjemy w innych czasach. Osobiście uważam to za niezbyt mądre, ponieważ dzisiaj każdy ma telefon. Dlaczego Twoje dziecko, nastoletni syn, czy córka ma się czuć gorsze tylko przez to, że nie ma telefonu? Oczywiście wszystko w ramach rozsądku i możliwości finansowych rodziców. Telefon jest potrzebny, choćby po to żeby móc skontaktować się z dzieckiem, o której będzie w domu. Jednak nie oszukujmy się współczesny nastolatek większość swojego czasu nie poświęca na pisanie sms-ów do mamy, ale na granie w gry, bądź nagrywanie filmów na Tik-Toku lub też śledzenie youtuberów na You Tube lub Instagramie. Czy trwa to godzinę dziennie? No raczej nie. Współczesne statystyki pokazują, że wiele nastolatek pomiędzy 11, a 16 rokiem życia próbuje ograniczyć korzystanie z telefonu, ale niestety bezskutecznie. Co za tym idzie, ano wiele złych konsekwencji, które będą rzutować na ich przyszłość. Problemy z koncentracją, problemy z komunikacją, ponieważ około 50% nastolatków czuję się bardziej pewnie w kontaktach online, niż w realu. I w tym momencie trzeba się zatrzymać i powiedzieć o CYBERPRZEMOCY, która jest coraz bardziej się rozpowszechniana. Wrzucenie jednego, nieprzemyślanego zdjęcia w Internet może nieść za sobą wielkie konsekwencje, zazwyczaj „hejt”, czyli problemy z samoakceptacją, depresją, a nawet chęć odebrania sobie życia. Wiele można byłoby tu napisać, ale ten temat bardzo dokładnie poruszam na swoich zajęciach.
Kolejny temat, który uważam za jeden z najważniejszych, który powinien być poruszany w Polskich szkołach to SEX. Ciekawe jest to że żyjemy w XXI wieku, a jest to temat, o którym się NIE MÓWI. Mówią o tym nastolatki wśród swoich rówieśników, ale rzadko kiedy usłyszy się o tym od nauczyciela, pedagoga, czy rodziców. Osobiście uważam, że jest to WIELKI BŁĄD. Dzisiejsza młodzież, pomimo tego, że jest dużo bardziej uświadomiona, niż ich rodzice, kiedy byli w tym wieku, to i tak nie znają podstaw, bo? Bo nikt im tego nie powiedział. Dlatego też dzisiaj mamy coraz więcej młodocianych samotnych matek, chłopaków, którzy nie potrafią i nie chcą wziąć odpowiedzialności za swoje czyny, jak i coraz więcej młodych ludzi, którzy zmagają się chorobami wenerycznymi, a w dalekiej przyszłości z niepłodnością. O tym się nie mówi i osobiście jako socjoterapeuta uważam, że jest to wielki PROBLEM, którego już dawno widzimy owoce.
Oczywiście wielkim problemem jest też samoakceptacja, różnego rodzaju używki. Dlatego też mam bardzo na sercu, aby uświadamiać młodych ludzi, o konsekwencjach jakie mogą ich spotkać, kiedy dokonają złego wyboru. Problemem nie jest, telefon, czy tablet, ale to, że nikt nie uczy jak prawidłowo z tego korzystać. Jak i ile? No i jakie idą za tym konsekwencje. Moim celem jest uświadomić młodzież, aby kiedyś nie mogli powiedzieć: ALE JA NIE WIEDZIAŁAM, NIKT MI NIE POWIEDZIAŁ, ŻE TO SIĘ TAK SKOŃCZY.😓
Tematy zajęć to:
1.NORMALNIE O SEKSIE W NIENORMALNYM
ŚWIECIE – temat bardzo POLECANY !!!
2.MOJE PIĘKNE WNĘTRZE –
samoakceptacja.
3.MOUNT EVEREST – polecany dla młodzieży
przed maturą, czyli szkoła i co dalej?
4.JAK NAJLEPIEJ O SOBIE – temat coachingowy.
5.WYLOGUJ SIĘ DO ŻYCIA –
uzależnienie od Internetu, cyberprzemoc.
6.NIE WCIĄGAJ, BO CIĘ WCIĄGNIE –
uzależnienia.
7.JEDEN ZA WSZYSTKICH, WSZYSCY ZA
JEDNEGO – integracja w grupie. Polecany dla nowostworzonych klas.
Wszystkie zajęcia mają charakter
warsztatowy. Oparte są na podstawowej pomocy psychologiczno – pedagogicznej w
obszarze socjoterapii i psychoterapii. Realizowane są przy pomocy takich metod
jak: wykład, opowiadanie, pokaz, pogadanka, metody problemowe i projektowe.
Duży nacisk kładę na integrację, komunikację, autentyczność i praktykę zajęć. Istniej możliwość przeprowadzenia osobnych
zajęć dla chłopców i dziewcząt. Zajęcia są ciekawe i aktywne, oparte na prawdziwych
faktach. NIE MA NUDY. 😜😜😜
* jeżeli jesteś rodzicem i
widzisz potrzebę takich zajęć w szkole Twojego dziecka to napisz, podeślę Ci ofertę,
którą trzeba dostarczyć do pedagoga szkolnego lub nauczyciela.
*jeżeli jesteś pedagogiem lub
osobą pracującą na terenie jednostki edukacyjnej zadzwoń pod niżej podanym
numer telefonu
DARIA TYBURCZY
Zadzwoń: 883-333-154
Napisz: daria.tyburczy@o2pl
Zapraszam do obejrzenia krótkiego filmu, który pokazuje czym się zajmujemy:
SOCJOTERAPIA * POZNAJ PRAWDĘ, A PRAWDA CIĘ UWOLNI * ŻYCIE JEST TYLKO JEDNO
Komentarze
Prześlij komentarz